Bismillahirrahmanirrahim

Baru-baru ini aku ada melihat video Tuan Guru Nik Aziz menjadi jurunikah kepada sepasang pengantin. Isi khutbahnya sangat bagus. Tapi satu yang menarik perhatian yang aku nak kongsi ialah beliau tidak berjabat tangan dengan pengantin ketika sesi ijab dan qabul seperti kebiasaan masyarakat di Malaysia.

[FULL VIDEO TGNA bagi khutbah nikah]

Sebenarnya nak tunjukkan berjabat tangan ketika sesi ijab dan qabul itu bukanlah syarat sah nikah. Malah jika pengantin lelaki berkata “I do” seperti masyarakat baratpun ikatan suami-isteri telah terjalin mengikut syara’. Asalkan kedua-dua belah pihak faham apa yang diucapkan ia sudah memadai. Sudah tentu syarat seperti wali, mahar dan saksi itu perlu.

Malah menjawab lafaz nikah dalam satu nafas, tidak terputus dengan lafaz jurunikah, shake tangan sebelum pengantin jawab, duduk bersila dan seumpamanya ketika nikah sebenarnya bukanlah satu kewajipan dan disuruh dalam agama kita. Sudah tentu ada pendapat berbeza tentang lafaz terima nikah tetapi benda-benda itu sudah pasti bukan syarat sah nikah. Insyaallah ada masa aku ulas lagi tentang ni.

Aku update majlis pernikahan pasangan Atie & Nazim yang diadakan di Kampung Kanchong Darat, Banting. Pasangan yang sweet. Jom layan sikit suasana perjalanan majlis pernikahan mereka.
 

 

Alhamdulillah dengan sekali lafaz Atie menjadi milik Nazim sebagai suami isteri yang sah. Ikatan yang menyebabkan semua yang haram sebelum ini menjadi halal atas lafaz suci tersebut. Semoga ikatan yang terjalan ini dirahmati Allah sampailah ke syurga,amin. Insyaallah nanti aku update pula majlis persandingan mereka.

Nota kaki : Akad ketika membayar zakat juga sunat sebenarnya. Sebab tu sekarang dah boleh zakat melalui online. Ia bukan syarat sah zakat:)

Wassalam.

Thanks for Comments