Shahmil & Amelia, Taman Maluri, KL

Bismillahirrahmanirrahim

shahmil8

Bulan Rejab dah sampai. Ia merupakan salah satu dari 4 bulan haram dalam Islam. Kurang 2 bulan lagi, kita semua akan menyambut Ramadan. Ya Allah, rasa rindu sangat dengan aura Ramadan.

Suasana kebaikan mengelilingi kita. Keseronokkan bertarawikh pada malam hari. Kegembiraan berbuka puasa. Kenikmatan beribadah. Semoga kita semua dipanjangkan umur oleh Allah untuk bertemu sekali lagi dalam bulan Ramadan Al-Mubara’, ameen.

Kita mesti ada sahabat atau ahli keluarga yang telah meninggal dunia pada tahun ini. Ramadan tahun lepas merupakan Ramadan terakhir mereka. Kitapun belum pasti jumpa. Sebab tu setiap kali selepas solat mohon doa kepada Allah.

Aku update sikit outdoor pasangan Shahmil & Amelia. Shahmil ni aku baru je kenal dan berjumpa pada hari majlis beliau. Tapi dah macam kenal lama :)

shahmil1
shahmil2
shahmil3
shahmil4
shahmil5
shahmil6
shahmil7
shahmil9
shahmil10

Mari kita sama-sama doakan semoga kedua pasangan ini dirahmati Allah, dimudahkan untuk ke syurga melalui ikatan perkahwinan tersebut. Selamat berkasih sayang dan menikmati hubungan halal yang jauh berbeza dari kehidupan semasa bujang :) Tahniah mil. Barakallahufik.

Wassalam.

Selepas GST

Bismillahirrahmanirrahim,

2 minggu telah berlalu sejak perlaksanaan GST di negara kita. Suara-suara bantahan walaupun ada nampaknya dah semakin kurang. Mungkin kerana sedar, tak banyak yang mampu kita lakukan. Mahu ataupun tidak kita kena buat adjustment terhadap perbelanjaan kita.

AJP_0623
Nabila & Mus, Gombak
AJP_1364
Mus & Nabila, Masjid Wilayah

Dalam tazkirah yang aku dengar semalam, sebenarnya kita tidak perlu takut kepada GST kalau kita benar-benar percaya rezeki Allah. Sebab hakikatnya, perasaan kurang, sempit dan lapang dalam hati itu adalah datang daripada Allah. Allah yang campakkan rasa itu dalam diri kita.

Seorang orang kaya lalu di satu rumah kampung pada waktu malam. Dia melihat seorang buruh yang keletihan baru pulang kerja. Kemudian dia makan malam bersama keluarganya. Kepuasan tergambar diwajahnya dapat makan pelbagai lauk pauk dengan banyak setelah seharian bekerja.

Orang kaya itu berkata dalam dirinya,

“Orang itu lebih kaya daripada aku. Walaupun aku kaya dan banyak duit, aku tak dapat makan seperti orang itu. Hanya boleh makan makanan tertentu sahaja sebab pelbagai penyakit yang ada dalam badan aku ini.”

Nah, itulah kehidupan. Allah beri rezeki dan Allah juga tarik nikmat untuk beri ujian.

Setiap kita mempunyai rezeki dan ujian yang berbeza-beza. Kena berhenti merungut dan banyakkan usaha. Kemudian serahkan kepada Allah. Allah yang berikan rasa cukup kepada rezeki kita.

Yakin dan percaya.

Ketidakadilan dalam hidup

Bismillahirrahmanirrahim

Yana & Hafiz, Keramat
Yana & Hafiz, Keramat

Nak berkongsi sedikit tazkirah yang aku dengar baru-baru ini. Hidup ini kadangkala penuh dengan dukacita dan ketidakadilan.

Ada insan yang bijak dan sungguh-sungguh berusaha tapi selalu tidak bernasib baik dalam hidupnya. Ada pula orang yang kurang pandai dan malas tetapi hidupnya sangat selesa dan senang kerana beliau lahir dalam keluarga yang kaya raya.

Ada sebab Allah takdirkan begitu.

Allah buat begitu supaya kita tidak terlalu cintakan dunia. Supaya kita sentiasa ada pengharapan dan doa kepada Allah bila mengharapkan sesuatu.

Bayangkan jika hidup kita sempurna. Dilimpahi kemewahan, mempunyai rupa paras yang menarik, pasangan hidup dengan orang yang kita cintai, dikurniakan anak yang baik dan senang dijaga, diberi kesihatan yang baik, mempunyai keluarga bahagia dan ramai kawan baik di sekeliling. Hidup sempurna.

Jika itu hidup kita, adakah kita semakin dekat kepada Allah? Selalu sujud dan berdoa penuh pengharapan dan kusyuk kepada Allah? Minta Allah kabulkan hajat kita dengan tangisan di malam hari?

Atau.

Mungkin kita nanti makin jauh daripada agama.

Perancangan Allah sentiasa mengatasi perancangan manusia. Allah lebih mengetahui yang baik untuk kita.

Kerana biar betapa sengsaranya kita diuji di dunia ini, bila sampai akhirat kelak, semua kesakitan, kepedihan, kesengsaraan dan ketidakadilan itu akan hilang sepenuhnya sebaik sahaja kita melangkah ke syurga Allah. Itulah nikmat sebenar. Nikmat yang berkekalan selama-lamanya.

Wallahua’lam.

Hanis & Fatin, Klang

Bismillahirrahmanirrahim,

AJP_6472

Masa aku bersekolah rendah dulu, sekolah kebangsaan abah bagi belanja RM0.50 dan sekolah agama petang RM0.40. Duit tu masuk kat sapu tangan dan ikat supaya tak hilang. Teringat aku masa nak membayar kat kantin, terkial-kial nak buka sapu tangan yang terikat ketat. Masa tu dapatlah beli air dan kuih atau nasi lemak.

Hari ni hari pertama GST. Dengan inflasi yang menyebabkan wang kita semakin kecil nilainya, harga barangpun turut naik seiringan. Kalau family aku dulu hidup zaman sekarang, mungkin dah jadi keluarga asnaf. Semoga dengan pertambahan cukai yang dikutip negara kita jadi lebih baik. Bagi peluang kepada kerajaan sebab mereka dipilih secara demokrasi.

Tetapi jika keadaan ekonomi bertambah teruk, hutang negara makin bertambah dan harga barang dan perkhidmatan tidak dapat dikawal, sampai masanya untuk bertindak bijak pada PRU yang akan datang. Ini bukan soal politik sebab aku ini non-partisan. Ini cerita tentang realiti semasa.

Aku update sikit wedding Hanis & Fatin yang diadakan di Klang sebelum ini. Sesi outdoor kitaorang buat kat area Bukit Tinggi. Akupun lupa apa namanya:)

hanis1
hanis15
hanis14
hanis13
hanis12
hanis11
hanis10
hanis9
hanis8
hanis7
hanis6
hanis5
hanis4
hanis3
hanis2

Aku doakan semoga kedua pasangan yang saling bercinta ini berkekalan bahagia sampailah ke syurga, amiin. Tahniah korang. Terima kasih sebab hire aku untuk majlis korang berdua :) Insyaallah nanti aku update lagi.