Farihah & Fakri, Bangi

Bismillahirrahmanirrahim

fairiha

Bukan bahagia yang membuatkan kita bersyukur. Tetapi dengan bersyukurlah kita dapat rasa bahagia. Kebahagiaan bukan terletak pada status dan gambar-gambar yang kita kongsi di sosial media. Tetapi ia dirasai dalam jiwa. Ia menerbitkan rasa syukur yang dalam atas nikmat tersebut kepada pencipta.

Lama tak update blog. Jadi update majlis pernikahan Farihah dan Fakri yang diadakan di Bandar Baru Bangi yang tak sempat update sebelum ini.

fairiha1
fairiha2
fairiha3
fairiha4
fairiha5
fairiha6
fairiha7
fairiha8
fairiha8a
fairiha9
fairiha10
fairiha11
fairiha12
fairiha13
fairiha14
fairiha15
fairiha16
fairiha17
fairiha18
fairiha19
fairiha20
fairiha21
fairiha22
fairiha23
fairiha24
fairiha25
fairiha26
fairiha27
fairiha28
fairiha29
fairiha30
fairiha31

Semoga ikatan yang terjalin berkekalan antara kedua mempelai ini berkekalan bahagia sampai ke syurga, ameen.

Wassalam.

Kondisi Hati

Bismillahirrahmanirrahim,

liyana-saufi
Liyana dan Saufi, Pantai Kelanang

Aku nak kongsi tazkirah yang aku dengar pagi semalam. Ustaz bagitau bagaimana nak tahu keadaan hati kita dengan bertanyakan beberapa soalan. Hati di sini bukanlah tentang masalah kesihatan, tapi kondisi hati kita dalam beragama.

Contohnya, bagaimana perasaan kita apabila mendengar orang lain menceritakan kebaikan seseorang yang lain?

Jika kita rasa gembira, alhamdulillah kita sebenarnya mempunyai jiwa yang tenteram dan hati yang tenang. Tetapi jika sebaliknya, itu petanda ada sesuatu yang buruk dalam hati kita. Jiwa yang tenteram dan tenang akan suka mendengar kebaikan.

Ada orang rasa gembira melihat sahabat yang dikenalinya dalam keadaan susah, berlaku penceraian dalam rumahtangga dan berada rendah daripada mereka. Mereka rasa dengki dan iri hati bila mendengar atau mengetahui sahabat yang dikenali berjaya, bahagia dan kaya. Ini tanda hati kita sebenarnya dah kotor.

Hati yang kotor kena bersihkan dengan istighfar dan taubat. Ia mempengaruhi hidup dan cara ibadah kita tanpa disedari. Wallahua’lam.

Bahagia

Bismillahirrahmanirrahim.

Liyana
Illiyana & Hafidz, Bukit Jelutong Shah Alam

Bukan bahagia yang membuatkan kita bersyukur. Tetapi dengan bersyukurlah kita dapat rasa bahagia.
Kebahagiaan bukan terletak pada status dan gambar-gambar yang kita kongsi di sosial media. Tetapi ia dirasai dalam jiwa. Ia menerbitkan rasa syukur yang dalam atas nikmat tersebut kepada pencipta.

Sahabat Sejati

Bismillahirrahmanirrahim.

Asryn & Yusri, Klang
Asryn & Yusri, Klang

2 minggu lagi sebelum kehadiran Ramadan Al-Mubarak. Terima kasih Allah kerana berikan nikmat iman kepada kita semua. Nikmat keluarga yang mendamaikan hati dan sahabat yang selalu mengingatkan kepada kebaikan.

Dalam kuliah baru-baru ini, ustaz bagitau seorang sahabat yang baik akan menjadikan kita lebih hampir dengan agama. Sebab itu, jika perasaan kita tidak tenteram dan selalu gelisah, selain mendekatkan diri kepada Allah kita sebenarnya perlu mencari lingkungan kawan baru.

Kumpulan kawan-kawan yang selalu berbicara perkara baik-baik. Tidak membesarkan dirinya ataupun mengata orang lain. Ia boleh dilakukan dengan menukar lingkungan kawan yang negatif sama ada di sekeliling kita mahupun di sosial media (unfriend/mute). Kita yang kawal newsfeed di Facebook, timeline di Twitter dan feed di Instagram. Carilah kawan yang baik-baik. Ia mempengaruhi kehidupan kita tanpa kita sedar.

Wallahua’lam.

Liana & Adib, Klang

Bismillahirrahmanirrahim,

liana

Kali ni aku nak update sikit outdoor pasangan Liana & Adib yang dilaksanakan di Jalan Kebun, Shah Alam. Liana ni adik kepada sahabat baik aku Saipi. Dulu masa Saipi dan Dr Yuhanis kahwinpun aku yang amik wedding diaorang,hehe.

Terima kasih kerana percaya untuk gunakan perkhidmatan aku.

liana1
liana2
liana3
liana4
liana5
liana6
liana7
liana8
liana9
liana11
liana12
liana14

Semoga Allah berikan kebahagiaan kepada kedua pasangan ini, amiin. Sentiasa dalam mawaddah dan rahmat daripada Allah, amiin.

Selamat Hari Guru

Bismillahirahmanirrahim,

Teaser Asryn & Yusri, Klang
Teaser Asryn & Yusri, Shah Alam

Baru-baru ini aku berjumpa seorang cikgu aku ketika ada urusan disebuah jabatan kerajaan. Beliau dah tidak menjadi guru dan jadi seorang pekerja kerajaan di jabatan pendidikan. Aku masih ingatkan lagi cikgu ini sebab beliau pernah lempang aku dalam bilik guru di hadapan guru-guru lain. Macam biasa sudah tentu aku yang bersalah,hehe. Lagipun bukan beliau seorang cikgu yang pernah lempang aku.

Aku ucap terima kasih kepada beliau dan guru-guru aku sebab mengajar aku. Didik aku jadi manusia. Bila dapat isteri seorang guru juga, aku faham susahnya mendidik anak bangsa pada zaman ini. Mudah-mudahan ilmu yang diberikan menjadi pahala berpanjangan buat mereka semua.

Bak kata Ustaz Pahrol, hakikatnya kita sentiasa menjadi murid dan guru sesama kita. Kerana kita sentiasa saling belajar antara satu sama lain. Kita guru kitalah murid. Guru yang baik ingin pelajarnya menjadi lebih baik daripadanya. Murid yang baik sentiasa menghormati gurunya.

Wallahua’lam.

Musibah dan Anugerah

Bismillahirrahmanirrahim,

Amalina & Shidi, Sijangkang
Amalina & Shidi, Sijangkang

Seringkali yang disangka musibah sebenarnya ia bukanlah musibah langsung, bahkan satu anugerah yang sangat besar dan indah.

Kata mereka yang telah ‘merasainya’:
Penjara itulah yang telah membebaskan aku dan menjadikan aku orang yang baik.
Penghinaan itulah yang telah menyedarkan aku tentang kesombongan aku selama ini.
Kepahitan dan kegagalan itulah yang telah menyembuhkan aku.
Dan dosa-dosa itulah merendahkan keangkuhan aku.
Justeru, jangan terlalu gundah bila dilanda musibah. Kerana di sebaliknya ada Jannah. InsyaAllah.

Diana & Azizi, Masjid Shah Alam

Bismillahirrahmanirrahim,

diana

Hidup ini tidaklah selalu indah. Warna warni kehidupan dilukis oleh takdir tanpa dipinta. Namun ketabahanlah yang akan menyebabkan kita menikmati hidup seadanya. Kerana apa? kerana dunia ini hanya sementara dan begitulah jua dengan ujiannya.

Kita dididik agar menghadapi yang sementara dengan sikap sederhana. Gembira jangan sampai melonjak, nestapa jangan sampai terhenyak. Pada setiap episod ada syukur dan sabar, ada tangisan dan senyuman. Tuhan tidak pernah jemu dengan manusia, lalu Dia sentiasa mengujinya.

Update outdoor majlis pernikahan Diana dan Azizi yang dilangsungkan di Masjid Shah Alam. Sekarang memang sudah trend selepas majlis nikah terus majlis. Takde majlis sanding. Dah beberapa pasangan pengantin aku shoot camtu sejak beberapa tahun ini.

diana1
diana3
diana4
diana5
diana6
diana7
diana8
diana9
diana10
diana11

Majlis yang cukup ringkas dan insyaallah menepati syariat agama kita. Inilah sebenarnya yang patut diikuti oleh pasangan remaja yang ingin berkahwin tetapi tidak mempunyai kewangan yang banyak untuk mengadakan satu majlis yang besar dan gemilang seperti pasangan lain.

Semoga ikatan yang dijalinkan berkekalan bahagia sampailah ke syurga, amiin.

Wassalam.