Thank you for stopping by Acaii Jawe Photography's blog! This blog is my personal and visual journey along this path of photography. I love photographing just about anything, but my particular passion is for weddings. Please take as much time as you need and peruse my blog. Jazakallahu khair!

Zafran & Nissa, Kuala Lumpur

08/04/2014 | 0

Bismillahirrahmanirrahim

 

 
Semasa pulang dari ofis semalam aku lalu di satu persimpangan jalan yang sesak. Ketika itu hujan lebat. Tetapi polis yang mengawal lalu lintas masih tetap berada di tengah jalan menjalankan tugas dalam kebasahan. Aku perhatikan raut wajahnya. Kadangkala, ada pekerjaan yang beri lebih banyak pahala walaupun jika dikira dari sudut gajinya tidaklah sebesar mana.

Dalam satu tazkirah yang aku dengar, insan ini masuk ke syurga melalui banyak jalan. Malah ada pelacur masuk syurga hanya memberi minum seekor anjing dalam hadis sahih Bukhari. Rahmat Allah kadangkala kelihatan hambar sebab lidah sesetengah orang yang bicara tentang agama seakan mewakili Allah dan Nabi dalam menghukum manusia. Hakikat yang tersimpan dalam hati manusia hanya Allah yang tahu dan beri balasan kebaikan selayaknya.

Aku update sikit tentang sesi outdoor majlis perkahwinan Zafran dan Nissa yang diadakan di Taman Koperasi Polis 2, Gombak. Sesi outdoor ni dibuat di sekitar dewan tersebut sahaja.
 

 
Alhamdulillah, majlis berjalan lancar dan meriah. Memandangkan rumah kedua mereka ini berhampiran, maka mereka telah gabung majlis menjadi satu sahaja. Sesuatu yang sangat dipuji dan patut ditiru oleh ramai orang. Ia dapat menjimatkan beban kewangan dan memudahkan urusan majlis.

Ketika keadaan kewangan negara yang tidak berapa sihat, semua langkah penjimatan adalah satu perkara yang bijak untuk dilakukan. Mari kita doakan kedua pasangan pengantin ini dikurniakan kerahmatan oleh Allah sampailah akhir hayat mereka,amin.
 

Wassalam.

Read More

Outdoor Aizatul & Firdaus, Shah Alam

21/03/2014 | 1

Bismillahirrahmanirrahim

 

 
Alhamdulillah bersyukur dapat mencoretkan sesuatu di sini. Dalam tazkirah yang aku dengar baru-baru ini, ustaz bagitau antara cara nak tahu kita ini seorang yang sombong dan ego ialah kita sangat terasa hati bila orang ada orang menegur dan betulkan kesilapan kita. Lebih-lebih lagi apabila yang menegur itu tarafnya lebih rendah dari kita.

Kata ustaz lagi setiap teguran yang kita terima itu kena anggap datang dari Allah. Seteruk mana kata-kata, teguran, cacian manusia ia tak beri kesan kepada kita jika sudut pandang kita diubah. Mesti ada sesuatu yang Allah nak sampaikan.

Aku rasa kebanyakkan kita mempunyai sifat seperti itu. Jika nak perbaiki hati, elakkan dari berpakaian, membeli dan melakukan sesuatu yang menyebabkan kita berasa ego dan riak. Contohnya elakkan diri dari membeli pakaian/barang/kereta dll sebab nak tunjuk status kita. Selagi kita pakai benda itu, kita berjalan dengan riak dihadapan orang lain. Nauzubillah.

Aku update outdoor majlis Aizatul dan Firdaus yang diadakan di Shah Alam. Aku buat outdoor ni tepi jalan je. Shah Alam banyak tempat menarik juga dari tempat-tempat biasa orang pergi.
 

 
Walaupun banyak cara editing yang ada kat luar sana, tapi hati aku tetap suka warna neutral yang tidak mengubah warna baju, muka dan lain-lain. Aku suka kaler. Insyaallah aku sambung update lagi nanti. Tahun ni banyak projek besar di ofis yang aku terlibat. Aku sibuk sikit.

Tahniah sekali lagi untuk kedua pengantin yang dirahmati Allah. Selamat menjalani kehidupan berumahtangga. Semoga Allah ramhati hubungan kalian berdua:)
 

Wassalam.

Read More

Pernikahan Aizatul & Firdaus, Shah Alam

07/03/2014 | 0

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah dapat tulis entry lagi di sini. Aku nak kongsi satu tazkirah di ofis semalam. Ustaz kata orang beriman ini perlulah bijak. Jangan sebarkan sesuatu berita tanpa berfikir. Dan jangan sibukkan dengan perkara sia-sia.

Banyak isu dan berita di sekeliling kita yang berlaku setiap hari. Penceraian, pergaduhan di kalangan artis ataupun teman-teman dan sebagainya. Kadangkala tanpa disedari ramai termasuk dalam perbahasan sia-sia seperti ini waima mereka seorang yang berilmu.

Kadangkala ia bukan setakat membuang masa, tapi ia menambah dosa kita dengan membincangkan benda sia-sia dan membuka aib orang lain. Ketika ilmu kita masih lemah, amalan kita kurang dan umat Islam lemah, kita masih belum dapat pisahkan benda remeh begini dalam hidup kita. Sibuk dengan benda sia-sia yang tidak bawa manfaat.

Mudah-mudahan kita perbaiki perkara ini.

Kali ni aku nak update majlis pernikahan antara Aizatul dan Firdaus yang diadakan di Shah Alam. Majlis persandingan dilaksanakan pada hari yang sama. Aku update dulu majlis pernikahan beliau pada sebelah pagi. Layan dulu.

 
 

 

 
Mari kita semua mendoakan semoga ikatan pernikahan ini berkekalan bahagia sampai ke syurga,amin. Bapa Aizatul meninggal dunia beberapa bulan sebelum majlis pernikahan ini berlangsung. Semoga roh arwah bapanya ditempatkan di kalangan orang beriman dan diampunkan dosa-dosa beliau yang lepas,amin. Insyaallah minggu hadapan aku update pula majlis persandingan kedua pasangan pengantin ini.

Wassalam.

Read More