Thank you for stopping by Acaii Jawe Photography's blog! This blog is my personal and visual journey along this path of photography. I love photographing just about anything, but my particular passion is for weddings. Please take as much time as you need and peruse my blog. Jazakallahu khair!

November update

03/11/2014 | 0

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah dapat coretkan sesuatu kat blog ini. Terima kasih Allah sebab panjangkan umur untuk berjumpa tahun baru hijrah 1436H. Nak kongsi sedikit tazkirah bersama Dr Abdullah Yassin tentang orang yang terpedaya dengan amalannya sendiri.

Ustaz bagitau jika kita melihat orang lain yang berbuat dosa dengan pandangan jelek, ketahuilah kita sebenarnya seorang yang ego, sombong dan terpedaya dengan amalan kebaikan kita sendiri.

Tanya diri sendiri; Siapa yang memberi nikmat kita sentiasa dekat ngan agama? Siapa yang masukkan rasa takut berbuat dosa? Adakah semuanya itu atas usaha kita semata? Lalu mengapa kita sombong dengan kebaikan dan amalan kita sedangkan semua itu datang dari Allah hingga memandang ramai pendosa dengan pandangan hina dan rendah.

Wedding Mai & Zul, Shah Alam

Wedding Adib & Atika, Melaka

Wedding Nur Amirah & Helmi, Shah Alam

Wedding Natrisya & Amirul, Shah Alam

Jangan lupa kita dulupun seperti mereka tapi Allah bukakan jalan untuk berubah. Datangkan kawan yang baik-baik dan berikan kesedaran untuk belajar agama. Oleh itu janganlah sombong bila jumpa orang yang jauh dari agama. Tarik mereka untuk sama-sama berubah. Jangan jadi ahli ibadah yang beribadah sendirian kemudian pelik mengapa ramai orang di sekelilingnya jauh dari agama.

Insyaallah aku akan update semua entry kat atas ni dalam masa terdekat.

Wassalam

Read More

Wedding Izan & Gadaffi, Telok Panglima Garang

26/09/2014 | 0

Bismillahirrahmanirrahim

 

 
Alhamdulillah harini dah masuk bulan terakhir dalam kalender Islam iaitu 1 Zulhijjah 1435H. Seronok tengok ramai umat Islam yang menunaikan haji di Baitullah. Mudah-mudahan mereka semua mendapat haji yang mabrur, amiin. Kepada yang tidak menunaikan haji, kita sangat-sangat digalakkan untuk berkorban kerana pahalanya juga sangat besar.

Jangan lupa 10 hari pertama dalam bulan Zulhijjah ini kita digalakkan perbanyakkan ibadah, zikir, selawat dan jangan tinggal puasa sunat terutamanya puasa Hari Arafah. Niatkan ibadah itu kerana Allah sahaja. Mudah2an Allah membalas sewajarnya pada hari akhirat kelak.

Kali ni aku nak update pasangan cikgu Izan dan Gadaffi yang berlangsung di Kebun Baru, Telok Panglima Garang. Mereka berkenalan semasa kedua-duanya mengajar di sekolah yang sama. Walaupun tidak mengajar sama lagi sekarang, tapi hubungan tu terus mekar dan sampailah ke jinjang pelamin ni :)

Layan sikit majlis mereka ni :
 

 
 
Aku doakan semoga kedua-dua pasangan ini dilimpahkan rahmat dan hubungan mereka berkekalan bahagia sampailah ke syurga kelak, amiin. Selamat menjalani kehidupan berumahtangga. Insyaallah nanti aku update lagi blog ni. Wallahua’lam

Wassalam.
 
 
Wassalam.

Read More

Bariah & Hadi, Klang

04/09/2014 | 0

Bismillahirrahmanirrahim

 

 
Sebenarnya aku cemburu. Cemburu kat sahabat-sahabat yang dapat panggilan haji dan bakal berangkat beberapa hari sahaja lagi ke Mekah. Rasanya memang impian setiap insan untuk tunaikan rukun Islam ke-5 tersebut. Pengalaman berada sebentar di sana ketika tunaikan umrah cukup untuk buatkan aku rindu tanah haram tersebut.

Susananya, kepanasannya, hadir awal ke masjid tunaikan solat fardhu, membaca Quran di Masjid Nabawi dan Makkah, ketenangan melakukan ibadah dan kebaikan-kebaikan yang berada di sekeliling. Mudah-mudahan kita semua berpeluang menunaikan haji sebelum kita meninggalkan dunia ini.

Kali ni aku update pasangan Bariah & Hadi yang berlangsung di Klang. Bariah ni member ofis dan memang dah kenal sangat. Jadi memang takde masalah bekerjasama dengan beliau.
 

 
 
Baru-baru ni aku mendapat berita bapa Bariah telah kembali kerahmatullah. Aku doakan semoga roh arwah ditempatkan dikalangan orang beriman. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa beliau yang lalu, amiin. Aku juga doakan semoga kedua pasangan ini berbahagia dan menjalani kehidupan berumahtangga dengan aman tenteram dan saling menyayangi sampailah akhir hayat mereka dan seterusnya sampai ke syurga, amiin.
 
 
Wassalam.

Read More