Bismillahirrahmanirrahim

Satu masa dahulu ada seorang alim tinggal bersama anak lelakinya berusia 11 tahun. Beliau mengajar tentang agama Islam dan menulis buku untuk masyarakat di kawasan tempat tinggalnya untuk mengenal Islam dengan lebih mendalam. Satu hari beliau berjaya menyiapkan sebuah buku tentang keindahan Islam. Ketika hendak mengedarkan kepada orang kampung pada satu pagi, tiba-tiba hujan turun dengan sangat lebat.

Zafran + Nissa, Gombak

Dr Wani & Dr Fikri, Klang

Beliau menangguhkan untuk mengedarkan buku tersebut. Tetapi anak beliau berkeras mahu mengedarkannya juga. Setelah didesak akhirnya beliau mengizinkan anaknya untuk keluar mengedarkan buku dalam keadaan hujan lebat bersendirian.

Budak tersebut mengetuk satu demi satu pintu dalam hujan lebat dan memberikan buku tersebut kepada semua penduduk. Menjelang tengahari tinggal satu buku sahaja yang tinggal. Ketika duduk berehat beliau nampak sebuah rumah yang agak jauh terpencil. Lalu budak itu bertekad untuk memberikan buku terakhir kepada pemilik rumah tersebut.

Ketika sampai di hadapan rumah tersebut, budak itu membunyikan loceng sekali. Sunyi. Tiada jawapan. Budak itu kemudian membunyikan loceng berkali-kali tetapi masih tiada respon dari tuan rumah. Ketika budak itu hendak berlalu, beliau terdengar bunyi di dalam rumah tersebut. Lalu beliau bunyikan loceng lagi tanpa henti dengan harapan mereka keluar.

Tiba-tiba pintu rumah tersebut dibuka. Seorang wanita tua muncul dibalik pintu.

Apa yang kau mahu budak?

Allah menyayangi puan dan puan bertuah kerana pada hari ini saya akan beri buku ini kepada puan tentang Islam” Budak tersebut menyerahkan buku terakhir kepada perempuan tersebut dengan senyuman.

Diringkaskan lagi cerita, beberapa hari selepas kejadian tersebut ketika bapa budak itu menyampaikan ceramah agama di tempat awam, seorang perempuan tua bangun ketika sesi soal jawab berkata :

Aku merupakan perempuan tua yang duduk dihujung kampung sana. Aku baru sahaja memeluk agama Islam beberapa hari lepas. Suamiku telah mati minggu lepas dan aku tiada sesiapa lagi di dunia ini. Aku rasa hidupku tidak bermakna sebab tiada orang peduli tentang aku. Beberapa hari lepas, aku telah bertekad untuk membunuh diri dengan menggantung diri kerana kecewa dengan hidup ini.

Aku percaya hujan di pagi itu mungkin menghalang orang lain mendengar aku membunuh diri. Ketika tali berada di leher aku, tiba-tiba ada loceng pintu di rumahku. Sepanjang aku menginap di sini tidak pernah ada orang yang datang atau melawat ke rumah aku. Aku berhenti untuk menunggu orang tersebut berlalu.

Tetapi orang tersebut sangat tekad dan membunyikan loceng tidak berhenti-henti. Lalu aku melonggarkan tali gantung dan mahu melihat siapa yang datang. Aku lihat seorang budak kecil datang pada hari hujan lebat sambil berkata “Allah menyayangi aku..”. Aku mengambil buku tersebut dan membacanya.

Tiada siapa pernah bagitau tentang ajaran Islam kepadaku tetapi pada petang hari tersebut aku telah bersyahadah dan memeluk Islam. Terima kasih kepada budak tersebut.

Ketika bapa tersebut mendengar cerita perempuan tua tersebut, beliau terus turun daripada mimbar dan terus memeluk anaknya yang berada di saf hadapan sambil menangis. Kalaulah anaknya itu tidak berkeras mahu mengedarkan buku ketika hujan lebat pada hari itu, nescaya wanita tua tersebut tidak akan tahu tentang agama Islam. Pasti perempuan tua itu telah mati.

Kesimpulannya, kadangkala kita tidak tahu mana antara amalan kita yang diterima Allah dan memberi kesan kepada insan lain. Walaupun nampak kecil kadangkala ia memberi impak yang besar dari sudut pahala sebab kita lakukan dengan ikhlas. Berbanding amalan yang kita rasa besar dan hebat pada pandangan ramai orang tetapi ada sifat megah, sombong dan riak ketika melaksanakannya. Mungkin tiada nilai di sisi Allah Wallahua’lam.

Wassalam.

Thanks for Comments