Salam Lebaran 1434H:)

Bismillahirrahmanirrahim

Ramadan semakin melabuhkan tirainya. Rasa sayu mengenang masih tak mampu nak manfaatkan sebaiknya Ramadan dengan amal kebaikan. Selepas ni jemaah masjid dan surau kembali seperti asal. Solat Zohor, Isya’, Subuh akan terasa sangat berkurangan jemaahnya. Semoga amalan kebaikan yang kita lakukan sepanjang bulan Ramadan ini diterima oleh Allah. Semoga madrasah Ramadan jadikan kita semua insan yang lebih baik.


Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Sempena kehadiran lebaran ni ada beberapa perkara yang boleh kita lakukan untuk konsisten melakukan kebaikan. Pastikan kita sentiasa bertakbir meraikan kesyukuran sepanjang hari. Eratkan silaturrahim sesama keluarga dan saudara mara dengan mengunjungi mereka. Begitu juga ukhuwah sesama jiran & sahabat-sahabat kita. Jaga batas pergaulan. Jangan bersalaman dengan orang yang diharamkan untuk bersentuhan. Paling penting belajar untuk ‘OFFLINE’ dari internet untuk hubungkan ukhuwah.

Kadang-kadang aku ada rasa kasihan tengok orang yang hidupnya asyik dengan internet dan TV sahaja. Semua orang bergembira jalinkan ukhuwah, bergelak tawa, makan-makan dan bersalam-salaman, dia dengan dunianya sendiri. Update status di hp dan bersosial di alam maya untuk memberitahu keseronokannya yang palsu. Sepanjang tahun siang malam ada masa untuk itu, apa salahnya berhenti seketika.

Mohon maaf atas salah dan silap. Berhati-hati memandu di jalan raya ketika pulang dan kembali ke destinasi pada tahun ini. Pasti orang yang mati kemalangan tahun ni membaca berita-berita kematian pada tahun lepas. Tapi berapa ramai ambil pengajaran darinya. Taqabballahu minna wa minka. Jazakallahukhair jaza.


Nota kaki : Insyaallah aku beraya di Banting dulu tahun ni. Jemput datang rumah mak ngan abah aku ye sapa yang berhampiran.

Wassalam.

Thanks for Comments