Kebersihan jiwa

Bismillahirrahmanirrahim

Semalam aku ada lihat satu status Facebook yang menyebabkan pergaduhan adik beradik dan saudara mara. Kemudian di tambah dengan komen kawan-kawan yang seperti mencurah minyak di api yang marak. Nauzubillah. Dalam hidup bermasyarakat ni adakalanya kita tak perlu luahkan segala yang terbuku di dalam hati kita. Orang yang bijak biasanya dapat kawal apa yang diperkatakan mahu pun ditulis terutama bila melibatkan emosi dan cerita kelemahan orang lain.

Teaser Faradilla & Hasif, Kebun Baru, Telok Panglima Garang

Ustaz selalu bagitau apa yang kita rasa betul belum tentu betul di sisi Allah. Untuk tahu kebersihan jiwa lihat berapa kali kita marah dan sakit hati. Jika banyak marah dan selalu mengenang kebaikan kita pada orang dan kejahatan orang pada kita alangkah jauh nya kita dari Allah dan ketenangan jiwa. Imam Ghazali apabila melihat orang lain sentiasa merasakan orang itu lebih baik dari beliau. Susahnya nak capai tahap itu.

Dalam pertahankan pendapat ketika berhujah dan berbicara semasa musim pilihanraya ini, berhati-hatilah agar tidak menyakiti hati orang lain. Kalau kita pilih untuk bermusuh dan menyakiti pihak lawan, percayalah hati kita tidak akan tenang dan tenteram. Orang tidak pertikai apa yang kita perjuangkan TETAPI orang pertikai cara kita mencapainya.

Mudah-mudahan Allah pelihara kita semua dari fitnah dan keburukan dunia. Insyaallah kalau kita jaga ukhuwah dan akhlak dengan orang lain, Allah pelihara diri kita dari pandangan buruk dan negatif orang lain. Wallahua’lam.

 

Nota kaki : Sepanjang 2 minggu ni kitorang sedang dalam upgrade sistem baru kutipan dan agihan zakat di seluruh Selangor. Kena turun ke kaunter seluruh negeri untuk setup sistem & selesaikan bug. Update full masih belum sempat dijalankan buat masa ni. Tapi shoot wedding setiap minggu seperti biasa dan album berjalan lancar:) 

 

Wassalam.

Thanks for Comments