Bismillahirrahmanirrahim

Dalam musim PRU13 ni, kat sana sini bercerita tentang pilihanraya. Ia semacam satu perayaan yang ditunggu-tunggu oleh seluruh penduduk negara kita. Paling menarik sebenarnya dapat mendengar pendapat ilmuan agama tentang politik. Sesuatu yang di luar bidang ilmu mereka. Jangan risau pendapat mereka bukanlah sesuatu yang muktamad. Kita boleh sahaja berbeza pendapat asalkan perkara dasar tentang keadilan & tidak lari dari asas hukum Islam.

Aku ada tulis serba ringkas pendapat aku pentang PRU13 dalam blog personal. Boleh baca di sini :

http://faisalhjrahim.blogspot.com/2013/03/politik-dari-kaca-mata-non-partisan.html

Teaser Faradilla & Hasif, Kajang

Kalaulah aku berkuasa, aku akan pastikan pilihanraya diadakan secepatnya. Rakyat dah tunggu terlalu lama dan telah tahu pilihan mereka. Sama ada penyokong parti-parti politik mahupun pengundi ‘atas pagar‘. Aku rasa tempoh masa yang lebih lama membuatkan lebih banyak dosa dilakukan, fitnah berleluasa, pergaduhan antara penyokong parti berlaku dan sakit hati dengan calon dan kempen yang dijalankan.

Semakin cepat semua ini selesai, semakin cepat keadaan kembali pulih dan kerajaan dipilih boleh terus bekerja menunaikan janji mereka. Kita boleh teruskan hidup dan kerja. Politik ni adalah urusan feqah. Ia bukan akiqah. Berbeza pendapat boleh sahaja berlaku. Setiap orang mempunyai tahap pendidikan dan maklumat berbeza.

Kita kena belajar hormati perbezaan pendapat antara kita. Elakkan pergaduhan dan perselisihan yang tidak perlu. Tetapi perlu diingat pemilihan kita mungkin dipersoalkan kelak kerana ia melibatkan dosa pahala. Pilihlah pemimpin yang boleh memberi khidmat terbaik kepada kita yang memberikan keuntungan kepada agama Islam dan negara kita secara amnya. Insyallah aku akan mengundi di Parlimen Sepang dan DUN Dengkil tahun ni. Selamat mengundi:)



Nota kaki : Sekarang ofis aku sedang dalam proses terakhir migrate sistem baru. Memang agak sibuk sekarang. Insyaallah aku akan update entry2 yang tertinggal sebelum ni. 

 

Wassalam.

Thanks for Comments