Bismillahirrahmanirrahim


Aku nak kongsi satu tazkirah ringkas semasa sambutan Maulidur Rasul yang lepas. Satu hari baginda Rasulullah sedang duduk bersama para sahabat sambil makan buah tamar. Sambil berborak-borak Saidina Ali mahu bergurau dengan Rasulullah. Di antara sahabat-sahabat baginda, sebenarnya Ali yang paling banyak makan buah tamar tersebut. Tetapi secara senyap-senyap Ali meletakkan biji tamar yang beliau makan di tempat Rasulullah letakkan biji-biji tersebut. Seolah-oleh Rasulullah yang makan tamar tersebut.

Teaser Maria & Fitri, Kg Dato’ Keramat.


Kemudian Ali pura-pura berkata kepada Rasulullah di hadapan sahabat-sahabat lain. “Wahai Rasulullah, banyaknya tuan makan buah tamar ini” sambil menunjukkan kepada biji tamar yang Rasulullah makan. Rasulullah tersenyum kerana tahu Ali telah cuba mengenakan baginda. Tetapi baginda spontan membalas “Tak mengapalah Ali, aku makan buah tamar banyak, tetapi aku keluarkan bijinya. Tetapi engkau Ali memakan terus semua bijinya“. Sahabat-sahabat semua tertawa.

Sebenarnya menjadi orang yang taat dan patuh kepada perintah Allah tidak semestinya menjadikan seorang muslim itu bengis, perengus dan masam muka sepanjang masa. Buktinya Rasulullah juga selalu bergurau dengan sahabat dan isteri baginda. Tanggungjawab yang sangat besar untuk menyebarkan agama Islam di muka bumi masih terus dijalankan dan dilaksanakan tanpa sebarang masalah.

Namun begitu gurauan perlulah bertempat. Ia mestilah tidak boleh mempermainkan ayat-ayat Allah mahupun sunnah Rasulullah. Ia juga seharusnya tidak menjadikan hukum yang diperintahkan Allah sebagai satu bahan gurauan kerana ia mungkin menyebabkan seseorang itu gelincir aqidah tanpa disedari. Selain itu mempersenda dan mengejek manusia lain dengan niat gurauan juga perlu dielakkan supaya hubungan persaudaraan muslim itu berkekalan baik atas ketaqwaan kepada Allah. Wallahua’lam.




Nota kaki : Tunggu update full entry majlis kat atas ni nanti ye:)



Wassalam.


Mohd Faisal bin Hj Mohd Rahim aka Acaii
Photographer
Email : faisalhjrahim@yahoo.co.uk
Blog : http://www..faisalrahim.com/blog
Facebook : http://www.facebook.com/acaiijawephotography
Twitter : http://www.twitter.com/acaiijawe

Thanks for Comments