Kisah Haji Rasulullah

03/11/2011 | 4

Bismillahirrahmanirrahim


Aku nak kongsi kisah Haji Rasulullah yang aku dengar semasa kuliah di masjid semalam. Sebenarnya sepanjang hidup Rasululah, baginda hanya pernah melakukan ibadah Haji sekali sahaja. Baginda melakukan ibadah haji ketika baginda berumur 60 tahun. Haji tersebut dikenali sebagai Haji Wida’ atau Haji Wada’ iaitu haji perpisahan. Pada waktu itulah Rasulullah menyampaikan khutbah terakhir baginda sebelum baginda wafat tahun berikutnya ketika berusia 63 tahun.

Teaser Sufyian & Feeza, Petaling Jaya.


Pada hari Sabtu, 25 Zulkaedah tahun 10 Hijrah baginda bertolak dari Madinah ke Mekah bersama 24,000 orang untuk menunaikan Haji. Mereka mengambil masa 9 hari untuk sampai ke kota Mekah. Ia satu perjalanan yang sangat jauh (400km). Berbeza dengan perjalanan sekarang yang hanya makan masa 7-8 jam menaiki bas. Kemudian mereka menuju ke Arafah pada pagi 9 Zulhijjah pada hari Jumaat untuk wukuf.

Ketika masuk waktu zohor sebelum masuk Arafah, baginda berhentikan unta baginda (Al-Qashwa’) di satu tempat yang tinggi di Namirah. Di situlah baginda menyampaikan khutbah terakhir (Wida’). Khutbah tersebut macam satu amanat terakhir Rasulullah sebelum meninggalkan dunia ini selama-lamanya. Rasulullah memulakan khutbah dengan mangatakan “Sesungguhnya aku tidak tahu apakah aku masih akan bertemu dengan kamu di tempat wuquf ini sesudah tahun ini…”. Full khutbah Wida’ di sini.

Khutbah tersebut memang ditujukan kepada semua umat Islam termasuk kita semua. Untuk makluman, esok jemaah haji seramai 3.5 juta orang akan berada di padang Arafah untuk tunaikan rukun Haji kedua. Kita yang berada di sini seharusnya mengambil semangat tersebut. Disamping itu, simpan azam untuk ke sana dan berusaha laksanakan ibadah korban yang sangat dituntut Islam. Mudah-mudahan satu hari nanti kita dapat berjumpa Rasulullah selepas kita mati nanti. Wallahua’lam



Nota kaki : Selamat Hari Raya Aidiladha dan selamat berkorban untuk semua pembaca blog ni. Hati2 di jalan raya ketika pulang ke kampung :) Semoga semuanya sentiasa dilindungi Allah.



Wassalam.


Mohd Faisal bin Hj Mohd Rahim aka Acaii
Photographer
Email : faisalhjrahim@yahoo.co.uk
Blog : http://www..faisalrahim.com/blog
Facebook : http://www.facebook.com/acaiijawephotography
Twitter : http://www.twitter.com/acaiijawe

Comments (4)

  1. sil

    teringin sangat nak ke sana. impian dari duluuuu.

    selamat hari raya qurban ;)

  2. amyn

    amin,insyaAllah satu hari nanti chai :)

Leave a Reply

Trackback URL | RSS Feed for This Entry