Catatan Ramadan 3 : Cempedak goreng

Bismillahirrahmanirrahim


Depan rumah aku dulu ada sebuah pokok cempedak yang sangat besar. Besarnya hingga dahannya mencecah tanah macam sebuah payung besar. Kalau masuk bawah pokok tu memang tak perasan ada orang kat bawah tu sebab ditutup daun-daun pokok tersebut. Tapi bawah tu biasanya lapang boleh duduk-duduk. Boleh lepak masa hujan lebat kalau taknak balik rumah :)

Paling best kalau musim cempedak berbuah. Buahnya sangat banyak. Baunya sangat harum. Dari jauh dah boleh bau buah cempedak tu. Walaupun putik kecil tetapi baunya dah wangi. Dulu abah jarang jual cempedak sebab niat tanam pun untuk makan sendiri je. Jadi abah selalu sedekah kat jiran-jiran sebelah.

Sekali sedekah abah bagi satu kereta sorong penuh buah cempedak. Aku selalu kena pergi rumah jiran dengan kereta sorong penuh. Aku rasa ada 10-15 biji buah cempedak saiz besar. Tuang je depan pintu jiran aku,hehe. Masa tu memang bosan gila makan cempedak. Setiap pagi ngan minum petang mesti mak goreng cempedak. Kalau tak musim, biji cempedak pun aku makan tapi kalau musim cempedak, selalu harap mak tak goreng cempedak lagi time bekpes,haha.

Duduk kat bandar ni, nak cari cempedak taklah susah sangat. Tapi harganya, masyaallah. Aritu aku beli cempedak goreng RM2 dapat 3 ketul je?! Dengan biji2nya aku makan!! Tengok orang jual cempedak mentah ada sampai RM5-RM8 sekilo. Sekarang baru aku menghargai pokok cempedak abah yang dah kena tebang tu:) Tak tahupun harga buah cempedak sebenarnya mahal. Emm, rasanya pernah nampak tak orang tanam pokok cempedak kat rumah teres?


Nota kaki: Sekejap je dah berada di pertengahan Ramadan. Start malam tadi dah ada qunut masa witir.




Wassalam.


Mohd Faisal bin Hj Mohd Rahim aka Acaii
Photographer
Email : faisalhjrahim@yahoo.co.uk
Facebook : http://www.facebook.com/acaiijawephotography
Twitter : http://www.twitter.com/acaiijawe

Thanks for Comments

3 ketoi rm2 ??? bapak mahaiii! aritu kawan ckp 3 singgit..pon dh rasa cam – kalo aku dok KL, kempunan la gamaknya.

kawan hana ada pokok yg sgt lebat buah, so dia bg je kat kami. sedap dan manis buah pokok dia..dok kg jugak best kan acai? rindu zmn kecik2 dulu, (param xdak) so mak wat kuih sejenis pastu hantar umh jiran. time buka posa – penuh meja..

* kurma goreng tu peberet masa kecik sbb dulu2 sy x reti makan kurma, so mak goreng supaya sy nmpk dia cam cucoq :D

hana – salam hana, hehe biasalah kat KL ni. Mana ada orang tanam cempedak kat sini sebab tu mahal ya amat,hehe. betul tu, kekadang kalau kenang begitu pelik juga kita sendiripun jarang nak teruskan tradisi tu kan,huhu.

lama x jenguk acai..salam ramadan cai..bila nk blnja aku berbuka pose ni..hihi, btw..aku suka cempedak goreng, tp x suka mkn cempedak mentah..nangka paling aku suka..nangka goreng??ada brann..haha,pastu masa puasa dulu2, arwah mak aku slalu wat kan kurma goreng..sedapp woo, ko try buat cai..:)

Kerul – Salam kerul, waaa lamanya tak nampak ko,hehe. Selamat berpuasa kerul :) takde kerja nak amakan nangka goreng. Aaaa aku tak pernah trylah kurma goreng tu kerul. Nantilah akau tanya ko resepinya,hehehe

beton@bijinya mmg sedap makan.nk lg sedap rebus dulu…baru lembut ckit…tp berangin la perut pas tu…hahaha…Sal, kapan arek mangan buko..wes arek entenk poso ne..

memang pun. bila part bahan2 makanan nie, duduk kat bandar nie tak best pun. kalau dok apt nie, lagi la, serai pun nak kena pegi beli kt kedai. padahal, kalau kat umah mak, amik belakang umah je :) en acai boleh la buat bisnes cempedak camnie. saye 1st customer :) lalala

reen – Wah reen :) memang betul sangatlah reen cakap tu. Kalau kat kampung semua ada belakang rumah. Serai, cili dan daun2 lain buat masak. Kat sini macam tak percaya je kena beli daun pisang,hahaha :) Hish, takdelah sampai nak buat bisness reen,hehe.

wongjowo – haha, betul2 tu pi :) memang lembut sikit bijinya pas di masak :) itulah pi, kapan si riko free areak ketemu,hehe. ajaklah batir lain halil,hehe.

Biasala tu..Bak orang2 lama ckp, depan mata xdikenang, dah jauh baru rindu-rinduan.

Nanti ko beli anak pokok cempedak, tanam kat bawah umah tu. Dah berbuah, boleh makan ramai2…

Wak Joyosintono – Manalah ko dapat nama ni nazreen,hahaha :) kalau aku tanam nanti aku ajak ko ye datang umah aku reen,hehe.

best2 akak suka cempedak. rsanya umah akk dulu pun ade pokok cempedak tp dah tebang. nyam2… sodap tuuuu.. kalau dpt buat pengat pun best..

*lap air liur dh smpi kaki*