Bismillahirramanirrahim



Ada seorang teman meminta pandangan aku untuk memilih photographer kahwin untuk majlisnya. Jadi aku ingat nak kongsi kat sini beberapa tips sebagai panduan kepada semua. Aku tulis ni bukan bermakna aku nak cakap aku yang terbaik atau suruh pilih aku. Tu sengal ubi namanya. Ini semua berdasarkan pengalaman aku berkawan dengan ramai photographer dan pengalaman menjadi customer sblm ni :)

Teaser wedding kat Kelana Jaya aritu :)


Aku harap tips ni membantu serba sedikit kepada pasangan yang mencari photographer kahwin mereka.

  1. Konsep – Mula-mula sekali, duduk bincang dengan tunang. Cuba cari photographer yang sesuai dengan konsep wedding korang. Sebab setiap photographer mempunya style berbeza. Photojournalism ke, formal ke, klasik ke dsb. Takkan korang nak suruh photographer yang karekternya cool/alim2 tapi korang nak buat beach wedding pakai bikini loncat2 atau buat wedding dalam air? Mau demam seminggu photographer tu.
  2. Recommendation – Oleh kerana majlis perkahwinan ni merupakan pengalaman paling berharga dalam hidup, seharusnya kita kena percaya hasil kerja orang yang terlibat dalam majlis kita. Jadi, adalah lebih baik kalau photographer yang dipilih tu daripada recommendation dari kawan2 atau saudara mara yang pernah bekerja dengan mereka. Jadi kita boleh agak camne nanti kalau dia jadi photographer kita. Kita juga boleh nilai sendiri hasil kerja sebenar mereka. Bukan setakat tengok sample album photographer yang biasanya hanya compile gambar2 terbaik mereka yang kekadang ada yang amik gambar orang lain punya (kisah benar):P
  3. Budget – Wedding photographer ni bukan dinilai dengan harga album. Tapi dinilai dengan kemahiran ataupun pengalaman mereka. Sebab tu kalau nak pilih wedding photographer pastikan mereka dalam budget korang. Kalau tengok harganya lebih mahal, cuba tengok berbaloi ke tak pilih dengan perbezaan harga tersebut. Part-time photographer harganya lebih murah tapi ada risiko macam2. Full-time photographer biasanya harga lebih tinggi tapi mereka professional dalam kerja mereka. Masing2 ada kelebihan dan kekurangan. Yang penting pastikan mereka ada kamera sendiri, bukan kamera pinjam sedara atau girlfriend dia punya :)
  4. Personaliti – Benda ni bagi aku sangat penting. Takkan korang nak kerja dengan photographer muka macam Hitler yang masam dan garang mcm nak gigit orang. Pastu pendiam dan tak mesra alam. Sebaiknya kenal dan berjumpa bertentang mata (tapi jangan terpikat-bahaya. Tapi ramai photographer hensem dah kahwin, haha). Sebenarnya kita boleh tahu dia tu sesuai bekerja dengan kita atau tak. Orang jawe panggil ‘ada chemistry‘.
  5. Deposit & Payment – Tang ni memang kena jelas sejelasnya. Kalau boleh tanya byk2 kat photographer korang. Camne dengan deposit kalau cancel majlis? Kalau majlis lebih sejam cas tak? bila kena bayar? malam ni nak masak apa? dsb. Jangan ambil mudah. Ia bagi mengelakkan kita di cas lebih sebab kita pandang ringan hal ini. Pastu melenting dan buat page ‘Hate Fan‘ kat Facebook:)
  6. Tempahan – Photographer yang bagus biasanya sibuk. Jadualnya sentiasa penuh dan ada sebab mereka begitu. Kalau mampu nak bayar (dalam budget) cepat2 tempah. Tapi janganlah 2-3 tahun lagi nak kahwin dah tempah. Entah2 photographer tu dah arwah. Sebab sehari bertangguh ada kemungkinan tarikh tu diambil orang lain. Lagipun bukan korang berdua je nak kahwin, orang lainpun nak kahwin gak :)
  7. Lain-lain – Perkara lain ni kekadang perlu diambil kira. Antaranya adakah photographer tu ada pembantu semasa majlis, ada tak back-up equipment, camne dia pakai masa majlis nanti (korang boleh lempang dia kalau datang pakai seluar pendek time shoot nikah) dan perkara2 lain yang berkaitan. Apa yang penting photographer tu mmg wujud dan bukanlah photographer penipu yang semakin banyak kat pasaran sekarang.

Kesimpulannya senaraikan beberapa photographer pilihan. Jumpa mereka dan lihat hasil kerja mereka. Kenal karekter mereka. 80% pelanggan aku datang dari bersemuka seperti ini. Mungkin sebab aku sangat comel, baik hati dan berhemah tinggi, haha *perasan. Survey harga mereka dan pekej yang ditawarkan. Oh ya, photographer biasanya kurang entertain pertanyaan yang tidak serius terutamanya melalui mail.

Seeloknya pertanyaan tu disertakan dengan tarikh, lokasi, jenis album dll. Ini bertujuan nak jaga market dan pastikan hanya orang yang benar2 nak kahwin yang tanya. Bukan kanak2 bawah umur (boleh kena penjara ni) ataupun pesaing2 yang ada niat tak baik dengan mereka :) Ia juga bertujuan supaya mereka masih available pada tarikh yang ditanya tersebut.

Perlu diingat photographer juga manusia. Bukan robot, mereka juga ada perasaan. Ada masanya buat kesilapan. Itulah perlunya berbincang supaya benda camtu dapat diminimumkan pada hari bersejarah korang semua. Akhir sekali, tepuk dada, tanya pada diri sendiri sakit ke tak? hahahaha *takde kaitan, Sekian.

*Catatan Januari 2010


Nota kaki : Nantikan full entry majlis kat atas ni :)


Wassalam.


Mohd Faisal bin Hj Mohd Rahim aka Acaii
Photographer
Email : faisalhjrahim@yahoo.co.uk
Blog : http://blog.faisalrahim.com
Old Website : http://faisalrahim.fotopages.com

Thanks for Comments

salam wak…aku pon wong jowo haha..
ok tengs pada tips..lagi2 utk photog muda cam aku..
love ur art..dan i.allah aku akan jadikan tips nih sebagai guide utk client aku nanti..mekasih!

one – salam awak..waaaa, sapa kahwin awak? huhu..lamanya tak dengar khabar..:) benda tu bergantung kepada budget..kalau takde bukanlah jadi satu kesalahan..:)

Fath – hahahaha, fath ni macam tak kenal acai..:) acaikan emmang comel,hihii..

Xora – salam awak, waaaa thansk atas link ye..nanti sy serbu sana,hehehe..

Maliah – Salam lia, terima kasih bebanyak sebab recommend acai,ceewahhh..:) korang ebrdua memang best!!! tembam takpelah lia, tapi masih cute,hahahahhaa

amin – thanks amin, nak cop boleh je,hehee..:) bila kawin min?

atong – hahaha, thanks atong sudi baca aku mengarut2,hehe

Sis Honey – Waaaaaaaa sis, lamanya tka dengar khabar..moga sihat2 je sis ye..:) thanks sis..

Chegu Fatimah – salam chegu,hahaha..sampai hati nak menyesal kawan ngan sy,hehe..thanks chegu ye..kita jumpa bulan 3 nanti..:) time adi,hik hik..

Maliah says:

Salam Acai….

U sooo..baguss..pilih lah ACAI.. sure x kering gusiii… n pic manis2 belaka hihihiihi…

Kamu antara OP sy yg encem n tembam (now) hahahhahaha….. ;p

Xora says:

Abang Acai, saya link kan artikel ni kat blog saya ye? sambil2 tu promote Acai sekali kot ada B2B yg masih mencari OP :)

Fath says:

Tips yang sangat berguna ni Acai. Thanks for sharing. :)

p/s: part yang “Mungkin sebab aku sangat comel..” tu paling tak tahan sekali.. hahahaha XD

one says:

ohh..
majlis belah pompuan tadi takdek fotog full/part time, cuma sepupu yg baru beli kamera menerai testkan skil pukul gambar pengantin

Chegu Fatimah says:

Sungguh tak menyesal kenal kamu Encik Acaii.

Nanti buat special entry yg sy request dulu ek! ;p

Hehehe

SisHoney says:

salam,

terima kasih atas tips ini ye tuan punya blog…

atong says:

menarik tertarik ko memang makin tembam caiii.entry yg menarik utk tatapan umum.

amin says:

thanks atas info yang berguna.nanti kalo aku nak chop ko leh kan?

kurzz – salam bro, lama tak dengar khabar..:) moga sihat2 je weh..mana da pro, aku amatur lagi ni..:) thanks bro..

wanie – salam wanie, terima kasih sudi singgah sini dan tinggalkan komen ye..:) amboi, takdelah senang,hehe..tapi sbg panduan je nak pilih org nak tangkap gambar..

zenn – salam zenn..:) thanks bro atas sokongan ye..appreciate it!!

Mr Fathi – thanks fathi, kalau cakap camtu nanti orang tak faham,hehehe..kalau fulltime mereka biasanya lebih bersungguh2 dalam kerja sebab tu mata pencarian utama mereka..:)

fathiyyah – Salam thia..:) ahhkan thia kita lum berjumpa lagi..insyaallah semuanya baik2 je..thiapun dah kenal acai lama kan?hehe..acai betul2 wujud tau thia,hahaha..selamat hari jumaat..:)

Kak Azieazah – Salam kak zie, hehehe..yaaa saya berjaya faham maksud kak zie..:) selamat pagi kak..

didiz – hahahahahaha, siot je ko diz..:) aku sebenarnya pemalu nak senyum..aku bukan jenis orang depan kameralah..memang kaku semua,kekeke..thanks jurugambarku..:)

xora – ahhahahahahha, tergelak sungguh2 baca awk tulis ni..:) daniel zain tu memang hensem tapi yang lagi sorang tu cam org asli adalah,kekeke..

zenn says:

Thanks acaii..aku dh taruk artikel ko ni kat blog aku..tq 28 kali..

wanie says:

salam.

kalau macam tu, senang la nak kahwin lepas ni. hihi

kurzz says:

sungguh informatif!!……hehe baca entry ko nih sambil tu layan gelak..V^_^v lama tul xmasuk blog ko cai..ko skang dh makin Pro!!..tabik sprinnnterr!!

fathiyyah says:

erk, ari tu me tkde tanya banyak2 pon benda2 ni kat bro.

tp yakin , insya Allah :)

Mr Fathi says:

lawak giler la…
wong jowo ngomong ‘eneng al-Kimya’…baru betul…

Kang,ko memang ensem…nek orak ENCEM,nyapo kang wes rabi???iso orak??

Full-time ke part-time ke,kalau dah PRO tu,pengantin tak cantik jadi cantik…pelamin singgah

xora says:

erm.. Betul, OP hensem kebanyakkan dah kawin cam Daniel Zain dan Faisal Rahim.. kenapa??? kenapa????!!!

didiz says:

acai memang handsome. tak rugi kalau hire acai. senyum aje acai. hingga sampai sekarang senyuman itu masih ada dalam hard disk ku ini. hahahaha.

Kak Azieazah says:

ESAL..

U got my point…! tepuk..! tepuk..! hehehehe…

awe – oooo, rrim ek..takpelah, janji byk pokok getah aku nak shoot nanti,hahaha..:) jumpa kat sana nanti awe, kita shoot sesama..:)mintak2 cik mat tak kenal aku nanti, aku pakai tudunglah,ahhahaa

Pevey – hahaha, thanks sifu..kalaulah ko kahwin lagi (yang takkan mungkin terjadi), aku nak shoot ko free pevey,hahaha

zenn – salam bro, terima kasih..:) silakan nak copy..cuma minta maaf sebab ayat tak proper dan santai..sebab mood ngah camtu masa tulis tadi,hehe..

azrul – salam bro, terima kasih sudi singgah dan beri komen ye..:) silakan bro nak masukkan dalam blog..sebagai mendidik orang2 kat luar sana..:) mohon maaf juga sebab bahasa yang di gunakan tidak menggunakan tatabahasa yang betul dan tertib ye..:) sy memang begini kalau menulis,hehe

kak azieazah – salam kak zie yang dihormati, moga akk sekeluarga sihat2 hendaknya..:) hehe, ingat aje akk ni..ada kak sy bagi tips tapi lain skitlah olahannya..aah kan kak, tak pernah jumpapun kekadang kita boleh tahu orang tu cute tak..contohnya macam sayalah kan? hahahhaa *kidding2..:P

Nazri Ahmad – Salam bro, terima kasih sudi singgah dan beri komen ye..:) sy masih belajar lagi, sila beri tunjuk ajar ye..

Hasnuddin – Salam abg hasnuddin sifuku :) waaaa sangat2 teruja abg datang sini..terima kasih atas komen walaupun sy buat menggunakan bahasa yang tak proper seperti dalam blog abg..segan pula rasanya..abg hasnuddin memang antara photographer yang saya sangat hormati dalam bidang ni. terima kasih sekali lagi..

sil – salam sil,hehehe..lama sih enggak nampak..kalau orang putih slang dia lain skit,hahahaha..:) thanks sudi singgah sini lagi ye..:P

lina – hahaha, siot je..minggu depan jumpa lina..:) ada tak kad yang besar? tak nampaklah kecik2 lina,huhu

kak masy – hahahahah, sekarangkan trend..kalau tak suka orang buat page khas reramai..pastu ajak orang lain hate sekali walaupun tak berkaitan dan tak kenal,hehe

zool – hahaha, kalau dah ada tarikh tu bagitau je zool..:) boleh di bincangkan nanti,hehe..thanks zool..

adiman – wakakaka, siot je..akupun pilih sifooo adiman!! terbaik!!

Kak Azieazah says:

Salam dindaku ESAL..

kalu tak silap sebelum ini ESAL dah pernah berikan tips yang sama, tapi textnya lain, yg pasti tujuan dan maksudnya sama..

hmmm… ada kala, tak perlu jumpa pun boleh tahu karekter sedikit sebanyak.. apatah lagi memang photographer tu memang dah comel (kata orang Jawe..) wpun dah kahwin… hikhikhik!

azrul says:

Salam bro.. aku setuju ngan sumer comment kat atas tu.. tersangat menarik..
membuatkan aku terasa nk includekan dlm blog aku.. bleh? of course i will quote that it’s from u.. ehehehe.. nnt aku akan link kan balik ke blog nih.. bleh?

zenn says:

Salam bro.. Antara artikel yang terbaik penah aku bace ni..best2.. blh aku copy paste artikel ko ni tak..??

Rashdi Amin says:

waaaaa menarik artikel nih…. kalau aku kawin lagi nanti aku pun pilih acai… maybe dia bagi aku free… wakwkakkawka

awe says:

bukan FRIM sensei…FRIM tu kat KEPONG sana…cantik giler gak kat dalam sana tu. Ada pokok empat musim

Ni kat RRIM…gotah-bergotah punya tempat. Nanti GM datang ko pakai la topeng BENDI AMOK..hee..hee

Alaa Cots..bukan chemistry..tapi banyak ‘mistery’ org jawe ni..heee…

sil says:

O..orang jawe panggil ‘ada chemistry‘,abis tu orang putih panggil ape lak? haha. lama x singgah, makin mantap blog ni. ^-^

Hasnuddin says:

Tahniah! Sebuah artikel yang seronok dibaca dan padat dengan informasi berguna. Bak kata orang jawa, “It’s awesome!”

NAZRI AHMAD says:

bro…aku suka baca entry ni!!!seriously…hehe

adiman says:

#1 PILIH SIFUUUU~~ ACAI!!!

wohahahaha!

zool says:

Aku pun tak pasti bila lagi.. camne nak tempah ko ek..

Masy says:

HAHAAHAHAHAHAAHHAHAHAH melenting pastu wat hate page kat fesbuk. akak baru je tserempak satu hate page sorg photog yg hangat diperkatakan. hmmmmm

meh akak tepuk dada acai, sakit ke tak? lalalalala

(takkan sume photog ensem da kawen kot?? huhuuhuuh)

lina says:

undilah acai.. hehe

cot – wakakakka, orang jawe memang ada bahasa camtulah weh..:) aku memang selalu typolah,thanks betulkan cot,hehe..cot, weekend ni tempat FRIM tu lawa katanya..byk pokok getah cantik,eheheh

awe – salam awe, thanks ye..alaaa aku just tolong2 kawan belajar..mana yang aku tahu aku bagitau..mana yang tak tahu kita sama2 belajar..:) nanti kalau GM nanti satu hal plak aku nak jawab nape tak datang perjumpaan ofis,hahaha

awe says:

Satu info yg sodap dibaca dan diambik manfaat…

Aku setuju sangat no 7 tu sensei…yg penting pembantu tu ikhlas dan dapat membantu bukan MEM’BATU’…ye tak? Tapi aku suka folo ko sebab banyak yg aku boleh bantu diri aku sendiri dlm menuntut ilmu. Ujung minggu ni aku ikut jugak selain makan2 kat umah Najlah..boleh aku ambik gambar kawan2 yg datang….huu..huuu

Note: gambar GM nak kena ambik banyak2 tak?? kalu dia datang??

cot says:

Orang jawe panggil ‘ada chemistry’…cilakak..maju beno org jawe ek…kekekkekeke

p’kongsian terbaik dari sifoo..thanks caii…

*apedaaa diminum…diminimumkan daaa…kekekkeke

ejal – salam jal..:) hehe,thanks jal..haha, siot je..mengarut je ko..sapalah budak ofis ko yang baca blog tah apa2 ni,hehe..minggu ni bizi, nantilah aku update gambar minggu depan,haha

ejal@jai says:

Salam wak acai..satu perkongsian dan tips yang mantop la dr sifu acai..mmg bagus utk mereka yang nak berkahwin dan sedang mencari photographer..hahaha..

p/s: skrg ni bukan aku jer yang duk tggu entri baru dalam blog ko,tp budak2 opis aku pun dah sibuk tanya bile la wak acai jowo nak update lagi..nak tgk gambo baru katanya..hahaha..