Zafran & Afifi, Putrajaya

Bismillahirrahmanirrahim

Baru-baru ni aku ikuti satu kursus kewangan diri. Menurut info daripada kerajaan, jangka hayat penduduk di Malaysia sekarang untuk wanita adalah 77.6 tahun manakala lelaki 72.9 tahun. Jika lihat umur persaraan 55-58 tahun maksudnya kita ada 20 tahun lagi untuk hidup tanpa sebarang pendapatan. Menurut statistik, 90% simpanan KWSP pula bawah RM150,000 ketika orang Malaysia bersara kerana banyak pengeluaran telah dilakukan.

Ini bermakna setiap bulan orang yang bersara ini hanya ada RM400 untuk hidup. Untuk makan minum, perubatan dan urusan hidup lain. Jika mereka sakit kronik maka besar kemungkinan mereka akan jadi asnaf fakir miskin. Padahal masa mudanya hidup dalam keadaan senang. Pernahkah korang terfikir tentang ni? Jadi kurangkanlah berhutang. Hidup sekadarnya sahaja. Jgn beli harta utk tunjuk org. Simpan & invest lebihan. Banyakkan sedekah. Insyallah hidup lebih baik.

Kali ni aku nak sambung update sesi outdoor pasangan Zafran & Afifi yang diadakan di Putrajaya. Sebenarnya ada 1 lagi team photography shoot majlis mereka ni selain aku. Jadi kita tak dapat nak fully kreatif semasa majlis sebab kena ambil kira team lagi satu. Sebab masing-masing ada cara berbeza. Tapi takde masalah untuk bekerjasama bersama:)

 

 

Memandangkan tugasan di kantor untuk sistem baru masih lagi tahap kritikal maka ia mendapat keutamaan buat masa ni. Insyaallah aku akan tetap update blog ni dari masa ke semasa. Tahniah kepada kedua pasangan pengantin yang dirai. Semoga ikatan perkahwinan ini dapat memudahkan jalan ke syurga Allah, ameen. Wallahua’lam.

Wassalam.

Thanks for Comments