Sanding & Outdoor Lini dan Man

Bismillahirramanirrahim



Dalam perjalanan ke tempat kerja tadi aku jumpa seorang bapa bersama 2 orang anaknya menaiki motor untuk ke sekolah. Dengan usianya yang sudah tua dan motornya yang sudah usang, si bapa tadi berusaha mengawal motornya melalui celah2 kereta. Tiba-tiba teringat dulu abah hantar aku adik beradik ke sekolah menaiki motor juga. Dengan kesejukan pagi, abah hantar kitorang 5km untuk ke sekolah terdekat.

Kalau hujan kekadang abah singgah bawah jambatan sungai untuk pasang plastik besar yang tutup aku dan adik aku. Hujung plastik tu abah ikat kat leher supaya tak terbang. Pastu abah sambung perjalanan takut kitorang sampai lewat ke sekolah. Abis abah basah kuyup dan mukanya kena hujan. Bila tengok orang tua naik motor teringat abah dulu2 :( Pagi tadi aku baca akhbar ada anak yang tinggalkan bapanya di tepi jalan sebab tak sanggup menjaganya, Subhanallah. Apa nak jadilah ngan manusia sekarang.

Layan sikit sambungan gambar2 sekitar majlis persandingan Lini dan Man di Bukit Kapar aritu.


Masa akhir Disember dan awal Januari aritu kekadang petang mesti hujan. Ramai juga pasangan pengantin yang tak dapat keluar outdoor sebab hujan lebat. Petang selepas selesai majlis tu, memang hujan turun dengan lebat kat Bukit Kapar, Klang. Oleh kerana dah lewat kitorang buat outdoor kat depan rumah Lini je kat kebun sayur, hehe. Oleh kerana buat depan rumah je, kalau ada tetamu datang diaorang boleh jerit je panggil kitorang, hehe.


Untuk akhirnya terima kasih kepada keluarga Lini yang memberikan layanan yang baik sepanjang aku jalankan tugas. Aku layan cakap jawe je ngan diaorang semua, hehe. Buat kedua mempelai aku doakan semoga hubungan perkahwinan ni berkekalan bahagia hingga ke syurga,amin. Maaf tak dapat shoot bertandang sebab aku dah ada job lain masa tu :)

Aku juga doakan semoga anak yang tinggalkan bapanya di tepi jalan tu insaf dan dapat jaga bapanya yang dah tua tu. Bila dia buat camtu, satu hari nanti mungkin anak2 dia akan buat begitu juga kat dia. Perancangan Allah memang kita takkan pernah tahu. Wallahua’lam.



Nota kaki : Tiap-tiap minggu aku shoot dah jarang balik kampung, huhu.


Wassalam.


Mohd Faisal bin Hj Mohd Rahim aka Acaii
Photographer
Email : faisalhjrahim@yahoo.co.uk
Blog : http://blog.faisalrahim.com
Old Website : http://faisalrahim.fotopages.com

Thanks for Comments

ikhwanmuda – salam bro ikhwan..:) moga sihat2 hendaknya..aku lum mampulah nak pakai lens tu,hehe..guna photoshop je lah gamaknye,hehe..itulah, zaman sekarang kekadang mmg lebih teruk lagi dari zaman jahiliyah. Lagi teruk sebab masing2 dah berilmu dan beragama

CheMat – salam bro chemat, terima kasih ye..:) waaa ada orang perasan rupanya,hehe..sbnrnya kena tengok rumah gak sebab lain2 langsirnya..tapi mmg selalu sy suka buat camtu,hehehe..:) thanks ye..

Faiz Faiza – Salam awk, terima kasih ye atas sokongan..:) amin atas doa tersebut..sebab tu kelau boleh kita kena selalu doa dan berusaha dari mula supaya dapat hasilkan anak yang soleh dan solehah..Rasul kita tak suka anak ramai tetapi semua kurang agamanya dan datangkan masalah kepada orang ramai..:)

buzzybug – hahahaha, samalah..:) suka betul tengok orang tabur gula2 kan,hehe..:) orang2 tuapun kekadang turut sama rebut..

adnen – heheh, belilah bro..:) gerenti puas hati punye…

salam brader acai. plg suka pic celah2 keladi. btul la kata yg lain, kalau dh kreatif jd aje.

al-fatihah utk semua bapa2 yg telah berusaha meninggalkan anak2 soleh/ah. moga kita semua tidak putus asa.

gambar yg pertama sekali tu rasanya sangat synonim dgn acai dan dah jadi macam trademark acai. kebanyakan pasangan yg acai shot mesti ada posing berselubung dgn langsir tu. anyway.. cantik gambar2 acai :)

Pakai tilt shift ek, cai? Anyway, zaman skrg lagi lahabau dari zmn jahiliah ngan zaman firaun.

p/s: Firaun bunuh bayi lelaki je. Jahiliah bunuh anak perempuan je. Sekarang pulak pakej lengkap (mak, ayah, atuk, nenek, anak, cucu, etc… sume skali harung kene buang, bunuh).

Hazreen Rashid – Salam bro, betul sangat!! bila dah besar ni barulah kita tahu camnelah orang tua kita berfikir masa dulu2 kan..:) dulu asyik nak melawan je..sekarang ni, kita plak lagi byk bertolak ansur..:) thanks bro..aku duduk PJ sekarang..dulu kat banting :) kira base lembah klang lah,hehe..

cemut – waaa cemut..:) tahniah cemut atas ehem ehem ye..:) suka sangat!! orang tu patut di sepak je,hahah

Glizzy – salam bro glizzy, hehe…aku boleh je buat glizzy tapi makan masa skitlah kalau nak nak taruk dalam album,hehe

kui – salam wak, waaa wes suie orak weroh? bizi ek?hehe..:) kalau baring kat pokok keladi mmg mianglah jawabnya,hehe..tak baring, just masukkkan kamera dalam celah2 pokok tu,hehe..:)

menyirap jugak darah bace paper kes yg tinggal bapak die kat bus stop tuh…ape jenis manusia tatau!

salam bro.

aku pun teringat kat abah aku. semakin dewasa ni semakin kita faham pemikiran mak bapak kita ni, takde la masa zaman muda muda dulu asyik keje nak rebel je.

aku suka tgk gambar2 kahwin ko tangkap. boleh aku tau ko punye base kat mana? maksud aku ko tinggal di mane. huhu, mana tau kalau ada rezeki aku menikah tahun nie terfikir nak gune service ko.

aku paling suka gambar 2nd last.. mesti ko terbaring abis amik gambo ek cai? cayalah…

pastu kan, aku suka kaler baju pengantin, mcm warna kain baju skolah menengah… i like

zool – salam bro zool..alaa takpelah zool tengok2..:) nanti kalau dah sedia dah tahu camne perjalanan majlis semua,hehe..

airizz – salam puan aida..:) thanks aida ye..ni cuba benda2 baru lah ni..tapi rasa macam tak kekal lama je,haha

awe – thanks awe..:) akupun masih mencari2 yang terbaik dan disukai semua ni..:) kalau dia kahwin sok kita sama2 shoot dialah awe,hehe..:) orang yg tak ingat dan tak taat keluarga susah nak ke syurga kan awe..:)

Comei sokmo gamba2 ko nih…kekalkan identiti sensei.

Cots tu mmg tak lama dah tu Caii..nak eheemm..ehemm.
Siap book beskal ko dah tu…

Teringat citer komik ‘aku, dia dan sesuatu…karya yg kuar komik Ujang. Tak pun citer aku hidup dlm blues…ada selit citer ayah dan mak dia…isshh..isshh

Comei sokmo gamba2 ko nih…kekalkan identiti sensei.

Cots tu mmg tak lama dah tu Caii..nak eheemm..ehemm.
Siap book beskal ko dah tu…

Teringat citer komik ‘aku, dia dan sesuatu…karya yg kuar komik Ujang. Tak pun citer aku hidup dlm blues…ada selit citer ayah dan mak dia…isshh..isshh

kerul Shukor – salam kerul, ahh aku bacapun geram gila..tak kisahlah apa yang bapak tu buat atau silap sekalipun dia tak berhak buat camtu kat bapanya,huhu…thanks kerul, aku macam tak puas hati je set2 kat klang ni,huhu

tu r cai..kesian kat orang tua tu, aku da baca juga..hmm,mcm² manusia skarang..smntara mereka masih hidup, hargailah mereka sepenuhnye..kalau dah kretif, campak je kat celah mana kan,msti jadi, gud job cai!!

Mr Fathi – salam bro, thanks ye..waaa, biru je chelsea ek,hahaha..:) bagus2 sokong chelsea ni..magus untuk kesihatan,keke

atong – aah tong..aku kekadang mmg suka nulis camni,hehe..:) insyaallah kalau lapang mmg aku selalu jengok mak ngan abah aku kat kampung tu,hehe..

nanba – nanba, bapak ko ada lagi ke tak?huhu…klang bukan jauh sangat bro,hehe..eh, ko orang klang kan?

cot – hahaha, yela..terlupa plak ada orang jauh kat sini..:) takpelah, nanti balik jangan lupa tanya manalah tau ada orang masuk meminang cot,keke..pasni aku upload yang kat serting plak,hehe

ejal – ko cakap camtu buaat aku sedih jelah jal,huhu..betul sangat apa yang ko cakap tu..sementara diaorang ada selalu2lah jengok kan jal..kalau dah takde mungkin baru terasa kehilangan mereka :( thanks jal..

lawa lar caii colour wat camner yek..peh entry ko nie memang menyentuh hati.betul kate ijal tue sesape yg ada bapak lg jenguk2 lar dia org.

no komen…
tapi kene komen gak…

gambar cantik.biru yg cantik…
pengantin yg cantik…
OP yg comel…hehe…

Biru=Chelsea….

tapi…
MU tetap di hati…TV9…(merepek je aku ni…)

salam bro,bile ko citer pasal pengorbanan ayah kita dl aku terus teringat arwah abah aku..sedih plak rasa…lagi2 bile dia dah takde..pada mereka yang masih ada orang tua tu rajin2 la jenguk diaorang tu kan sementara diaorg ada lg..apa pun gambar n colour ko mmg mantap la cai..go go uwong jowo..hehehe…

kalau dah namenye org kreatif…
kt mane2 pun blh buat gambar…
kekekkeke…
ko kampung dekat xpela caii..
aku ni jauh..
3 bulan skali baru blk..
huhuhu…

*nnt aku nk naik beskal tua ko…jgn lupe abik gambar ek ;)

kak masy – hahahahhaa, takpelah kak, apa kata akk jadi orang pertama buat camtu..nanti sy shootlah cantik2..:) pengantin atas lembu,hihi

zenn – salam bro, itulah..bila dah besar ni kekadang kit alebih hargai apa yang orang tua kita buat masa besarkan kita kan..semoga roh arwah ayah ko ditempatkan dikalangan orang beriman,amin..

Salam bro..

betul la citer ko ni..aku pun selalu teringat kt arwah ayah aku tiap kali aku tgk org tua bwk moto.. teringat betapa susahnya dia nak menjadikan kita seorang manusia yang betul2 manusia..

isk..isk..sedih pulak aku rase..

sishoney – salam sis, hehehe..tahu je sis ni..:) aah dah lama acai tak nulis camni..saje jelah bila teringat kat abah tu,hehe..:) sis, sbnrnya setiap orang memang ada ujiannya masing2. acai doakan semoga sis tabah hadapi ujian tu dan dapat tempuhinya dengan sabar ye..terus kuat sis!!

salam cai,

rindu entri-entri mcm ni.dulu kan sll dapat motivasi dr blog cai masa zaman kegemilangan kita sbg blogger :).
perancangan Allah sememangnya kita xpernah tahu.sis suka dgn ayat tu cai sbb sis sendiri sedang mengalami keadaan sukar dan sedang diuji.insyaAllah sis sedang kuat supaya terus bersabar.