Yana & Saufi, Pantai Kelanang

Bismillahirrahmanirrahim,

Aku nak kongsi tazkirah yang aku dengar pagi semalam. Ustaz bagitau bagaimana nak tahu keadaan hati kita dengan bertanyakan beberapa soalan. Hati di sini bukanlah tentang masalah kesihatan, tapi kondisi hati kita dalam beragama.

Contohnya, bagaimana perasaan kita apabila mendengar orang lain menceritakan kebaikan seseorang yang lain?

Jika kita rasa gembira, alhamdulillah kita sebenarnya mempunyai jiwa yang tenteram dan hati yang tenang. Tetapi jika sebaliknya, itu petanda ada sesuatu yang buruk dalam hati kita. Jiwa yang tenteram dan tenang akan suka mendengar kebaikan. Ada orang rasa gembira melihat sahabat yang dikenalinya dalam keadaan susah, berlaku penceraian dalam rumahtangga dan berada rendah daripada mereka.

Mereka rasa dengki dan iri hati bila mendengar atau mengetahui sahabat yang dikenali berjaya, bahagia dan kaya. Ini tanda hati kita sebenarnya dah kotor. Hati yang kotor kena bersihkan dengan istighfar dan taubat. Ia mempengaruhi hidup dan cara ibadah kita tanpa disedari.















Tahniah kepada kedua pasangan romantik Yana & Saufi. Semoga rumahtangga yang dibina berkekalan bahagia sampai ke syurga.

Sesi outdoor di Pantai Kelanang yang dah makin terhakis sekarang. Semoga masih ada lagi Pantai ni 5-10 tahun akan datang, amiin.

Wallahua’lam.

Thanks for Comments